Kulturafton i Annes Hus tisdag den 2 April kl. 19.00

 

Välkommen till en kväll med Anders Carlsson som ska handla om Göteborgs musikliv.

Anders Carlsson, som idag arbetar som forskningssamordnare på Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet, har forskat en del om detta. Han kommer att berätta om en tid när musiken i stadens salonger höll högre kvalitet än det som framfördes offentligt. Det var en tid när kvinnorna inte bara var dekorationer utan ibland också kunde sjunga Wagner och framföra berörande musik för gästerna.

” I en tid när kvinnan inte hade rösträtt och borgerliga gifta kvinnor inte fick arbeta, var det ändå inte ovanligt att kvinnorna var viktiga stöttepelare i musiklivet. I Göteborg finns det flera exempel på sådana idag okända personer. I tidningsannonser och konsertrecensioner benämndes de ”musikälskarinnor” ” säger Anders Carlsson

 

 

Jag är med i Artisten vänner. En förening som vill främja musiklivet på Högskolan för konst och musik i Göteborg.

 

 

 

I höstas var vi på studieresa till Oslo musikhögskola och vid avnjutande av en lunch i elev-cafetrian  lyssnade jag uppmärksamt på Anders Carlsson som är föreningens kontakt till skolan. Det var spännande att få lyssna till allt vad han visste om musiklivet i Göteborg  i slutet av 1800-talet och i början av 1900-talet. Det var särskilt berättelser om kvinnornas osynliggörande i pressen och negligerande av kvinnliga tonsättare och kompositörer som gjorde mig nyfiken.

 

 

Vem var Elfrida Andrée ?

 

 

I mitt arbete med utställningen En ny jord där jag presenterar sju olika livsprinciper ( 2014-2020)  för en rättvis och hållbar värld har jag en röd tråd.

TACKSAMHET

Under 2019 vill jag visa uppskattning för alla kvinnor som gått före oss men också för kvinnor som i dag gör hedervärda och viktiga saker

 

Därför har jag bjudit  in  Anders Carlsson för att han ska få berätta kvinnans situation i musiklivet.

 

 

Varmt välkommen till en kväll med musiken i centrum.

Hälsningar Anne

 

Nedan urklipp från Wikipedia

Elfrida Andrée, född 19 februari 1841 i Visby stadsförsamling, Gotlands län, död 11 januari 1929 i Göteborg, var en svensk tonsättare, dirigent, Sveriges första kvinnliga domkyrkoorganist och första kvinnliga telegrafist.

Elfrida Andrée benämns ofta som en kvinnlig pionjär. Hon medverkade till två lagändringar som möjliggjorde för kvinnor att inneha organistbefattningar och att arbeta som telegrafister.[1] Andrée anses också vara en banbrytande kompositör och orkesterdirigent som trots motgångar på grund av sitt kön byggde upp en musikalisk verksamhet och repertoar. Ett av hennes första verk komponerades vid 24 års ålder, en pianokvintett i e-moll, som ”placerade henne i den svenska tonsättareliten”.[2]

Hon blev 1879 ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien och 1921 invald i Föreningen Svenska Tonsättare.[2][1] Elfrida Andrées syster Fredrika Stenhammar (tidigare Andrée) och systerdotter Elsa Stenhammar var också framstående musiker.[3][4]

 

Hjulmakaregatan 35 412 61 Göteborg

0046 31 20 94 00 0706-20 94 03

info@annes-hus.se

Priser

Karta